Steven van groningen, raiffeisen bank: am putea asista la preluari sau fuziuni pe piata bancara - Interviu



  • Steven van Groningen, Raiffeisen Bank: Am putea asista la preluari sau fuziuni pe piata bancara
  • Steven van Groningen, Raiffeisen Bank: Am putea asista la preluari sau fuziuni pe piata bancara

  • Data: 17-01-2010
  • Promotie: S-au ieftinit TABLETELE - click aici pentru mai multe detalii!

    Presedintele Raiffeisen Bank, Steven van Groningen, este sigur ca accentul strategic al bancilor din Romania se va muta in 2010 de pe produse catre clienti si nevoile lor. In acelasi timp, seful Raiffeisen Bank este convins ca ne-am aplecat cu totii asupra problemelor cu care se confrunta 10-15% dintre clientii care au probleme cu rambursarea unor credite, uitand de ceilalti.


    "Ce facem pentru cei 85-90% care, desi au dificultati, ramburseaza credite, platesc impozite, continua activitatea economica, mentin locuri de munca, platesc salarii si asa mai departe? Cred ca in special pentru cei care fac economia sa mearga avem responsabilitatea sa gasim solutii financiare si sa imbunatatim calitatea serviciilor", subliniaza Steven van Groningen. Domnia sa anticipeaza pentru acest an ca am putea asista la preluari si fuziuni pe piata bancara din Romania. Alte puncte de vedere exprimate de presedintele Raiffeisen Bank gasesti in interviul acordat publicatiei BankingNews.

    - Cum va fi anul 2010 pentru sistemul bancar din Romania?
    - Va fi al doilea an dificil, cu multe incertitudini care tin de politicile economice si fiscale, de somaj etc. Avem insa si sanse de revenire economica in special in semestrul al doilea, daca semnele pozitive din economiile vest-europene vor fi confirmate in lunile imediat urmatoare. Sistemul bancar se va confrunta cu profituri in scadere, pe fondul cresterii provizioanelor; bancile trebuie sa controleze si mai bine costurile, sa-si imbunatateasca eficienta. Accentul strategic se muta de pe produse catre clienti si nevoile lor, care sunt de asemenea in schimbare. Serviciile de buna calitate se bazeaza intr-o mare masura pe salariatii din banci (desigur si pe sistemele si expertiza bancilor), oameni care sunt in ultima vreme pusi la zid ca si cand ar fi vinovati de toate lucrurile neplacute care li se intampla romanilor; din aceasta perpectiva, asigurarea unui nivel corespunzator al serviciilor va fi o provocare. Vor exista probabil si grupuri bancare sub presiune din cauza situatiei macroeconomice in tarile de origine, dupa cum putem asista si la preluari sau fuziuni.

    - Ce se intampla in privinta relatiei banci-clienti si cum credeti ca se va derula aceasta, mai ales daca avem in vedere cresterea continua a numarului de restantieri? Preconizati o crestere a executarilor silite?
    - Relatia cu clientii va fi punctul central al strategiei multor banci, dupa ce in anii anteriori focusul a fost pe produse (mai intai pe credite, ulterior pe depozite). Pe ansamblul sistemului bancar sunt probabil 10 - 15% dintre clienti care au probleme cu rambursarea unor credite. Dintre acestia, o parte au probleme reale, in principal din cauza scaderii veniturilor familiei si/sau pierderii locului de munca; exista si persoane pentru care criza este un pretext sa nu mai ramburseze creditele. La fel, dintre clientii companii, fie ca sunt mari sau IMM-uri: unele activeaza in sectoare cu scaderi mari de vanzari, cu incasari amanate etc. Intrebarea fundamentala pentru noi este: aceste dificultati sunt temporare sau pur si simplu compania respectiva nu are un model de afacere viabil, sau care a fost viabil doar intr-o conjunctura favorabila a pietei? Pentru prima categorie gasim cu siguranta o solutie, impreuna cu clientul. Pentru cea de-a doua categorie, nu cred ca este sanatos ca bancile sa puna in continuare bani intr-o afacere care nu are sanse, sa rostogolim credite ca sa tinem in viata o afacere in fapt falimentara (evergreening). De asemenea, pentru noi, si in cazul companiilor, si al persoanelor fizice, este importanta atitudinea clientului: unde avem transparenta si cooperare, aproape sigur putem gasi o solutie. Una este cand clientul vine la banca imediat ce anticipeaza dificultati, alta este cand clientul are deja restante, nu raspunde la telefon si foloseste tot felul de subterfugii sa nu discute cu noi. Pana la executare silita, sunt multe etape in care se poate gasi o solutie; in cazurile in care ajungem acolo, este deja clar ca nu se poate face nimic altceva. Pe de alta parte, toata lumea, de la autoritati la opinia publica pare preocupata numai de acesti 10-15% care din motive diverse nu ramburseaza credite. Ce facem pentru cei 85-90% care, desi au dificultati, ramburseaza credite, platesc impozite, continua activitatea economica, mentin locuri de munca, platesc salarii si asa mai departe? Cred ca in special pentru cei care fac economia sa mearga avem responsabilitatea sa gasim solutii financiare si sa imbunatatim calitatea serviciilor.


    - Care va fi creditul vedeta al anului 2010?
    - Nu cred ca vom avea un credit "vedeta", in general mizam pe o crestere usoara a volumului de credite. Probabil ca va reveni treptat apetitul pentru credite pe termen scurt si mediu (credite personale, carduri de credit, overdraft, respectiv credite pentru capital de lucru) si cu un anumit decalaj pentru credite pe termen lung (credit ipotecar, credite de investitii). De asemenea, co-finantarile pentru proiecte care vor fi realizate cu fonduri europene ar trebui sa creasca, dar depinde foarte mult de capacitatea autoritatilor de a stimula utilizarea acestor fonduri.

    - Va asteptati la un proces de restrangere si/sau restructurare a activitatii unor banci din Romania, care sa presupuna in mod obligatoriu reducerea numarului de agentii si a numarului de angajati?
    - Pe ansamblul sistemului bancar, este posibila o scadere a numarului de agentii si a numarului de salariati. Depinde mult si de situatia portofoliului si situatia financiara a fiecarei banci in parte, dar si de strategia fiecarei banci sau a grupului din care face parte. De asemenea pot fi si o serie de miscari tactice, de exemplu sa comasezi doua agentii mici relativ apropiate intr-una mai mare, pentru ca in conjunctura actuala a pietei imobiliare poti inchiria cu un pret rezonabil un spatiu foarte bun, de care acum un an sau doi nu te puteai apropia. Din acest punct de vedere, poate fi vorba si despre multe relocari de unitati bancare. Din punctul de vedere al personalului, pot aparea si reduceri la nivel de sistem bancar, dar mai ales mutari dintr-o specialitate in alta.

    - Care sunt prioritatile, obiectivele si tintele Raiffeisen Bank pentru anul viitor?
    - Prioritatea numarul 1 este relatia cu clientii, data fiind strategia noastra de parteneriat pe termen lung client - banca. Vom personaliza mai mult aceasta relatie, atat pe partea de oferte, cat si ca servisare in agentii. Eficienta este de asemenea prioritara. In conditiile unui mediu economic marcat de incertitudini, credem ca vom culege roadele unei administrari stricte a riscurilor si ale unui anumit "conservatorism", chiar in vremurile exuberante ale pietei romanesti.

    - Ce asteapta Raiffeisen Bank de la 2010?
    - In primul rand eliminarea unor incertitudini pe partea de politici economice si fiscale. In fond, ceea ce asteptam de la Guvern este ceea ce se asteapta de la managementul unei companii: o strategie pe termen mediu si lung si executia acesteia prin planuri si bugete multianuale si anuale. O actiune guvernamentala coerenta si hotarata ar reda increderea populatiei si companiilor in viitor, si ar stimula atat investitiile, cat si consumul..

    (Acest articol este furnizat de BankingNews.ro - pentru mai multe stiri bancare click aici)
  •  
  • Nu uitati sa va abonati la newsletter-ul BaniSiAfaceri! Informatii profitabile zi de zi pe adresa dumneavoastra de email! click aici
  •  

  • » Asigurare Auto Online - Comanda acum si ai 10% REDUCERE!
  • Alte stiri:

    Accidentele auto in strainatate si INCENDIILE - cele mai frecvente cauze pentru despagubirile platite de OMNIASIG in prima jumatate a anului

    Patria Partener, platforma de recomandari credite a Patria Bank, este disponibila acum si pentru recomandari persoane fizice

    Romanii au acum o soluție alternativă pentru rezolvarea litigiilor din domeniul bancar

    Raiffeisen Bank inregistreaza un profit net de 491 milioane de lei in 2017

    Directorul General BT, Omer Tetik a fost desemnat Business Leader of The Year de catre Business Review

    1,4 miliarde lei este profitul net BRD in 2017

    ASF colaboreaza cu RAR penttu implementarea a trei proiecte care vizeaza toate autovehiculele din Romania

    2018 vine cu inflatie crescuta si rate mai meri pentru romani

    Banca Transilvania se extinde in Republica Moldova

    Banca Mondiala: Cresterea economica globala a ajuns la nivelul dinaintea crizei

    Bancile active in Marea Britanie incep sa-si mute personalul peste hotare

    Eurostat: Romania are cel mai mare deficit bugetar din UE in trimestrul al doilea

    CryptoRuble, moneda virtuala care urmeaza sa fie lansata de catre rusi

    Leul se apreciaza pana la un nou minim record fata de dolar

    Ministerul Finantelor imprumuta un miliard de lei de la banci

 
 
  • Newsletter
  • Newsletter-ul InfoBancar.ro va prezinta ultimele noutati din domeniul financiar-bancar si detalii despre produsele si serviciile de profil.

  • Vizitatori Online: 5