Tudor tatu, uniunea mediatorilor bancari: schimbarile legislative vor taia din aripile bancilor - Interviu



  • Tudor Tatu, Uniunea Mediatorilor Bancari: Schimbarile legislative vor taia din aripile bancilor
  • Tudor Tatu, Uniunea Mediatorilor Bancari: Schimbarile legislative vor taia din aripile bancilor

  • Data: 17-01-2010
  • Promotie: S-au ieftinit TABLETELE - click aici pentru mai multe detalii!

    Tudor Tatu, presedintele Uniunii Mediatorilor Bancari - institutie infiintata la finalul anului trecut - este convins ca procesul de mediere intre clienti si banci va deveni o solutie viabila pentru rezolvarea problemelor ce apar in aceasta relatie. Domnia sa mizeaza, cand afirma acest lucru, pe costurile mai mici pe care le presupune medierea in comparatie cu alte modalitati de solutionare a litigiilor (exemplu: actionarea in justitie) si pe avantajele reprezentate de confidentialitatea si neutralitatea procesului.


    Totusi, Tudor Tatu recunoaste ca deocamdata "apelarea la un me­dia­tor nu apare ca o solutie cu mari sanse de reusita, tinand cont de infle­xibi­li­tatea ban­cilor din Ro­mania si de tra­ta­mentul aplicat clien­tilor. Situatia are san­se sa se schimbe in­tr-un viitor mai mult sau mai putin inde­par­tat, plecand de la cate­va schim­bari legislative care taie din <aripile> institutiilor de credit". Cititi si alte opinii exprimate de presedintele Uniunii Mediatorilor Bancari in interviul acordat pentru BankingNews.

    - Cum poate mai exact Uniunea Mediatorilor Bancari sa sustina si sa ajute un client aflat in litigiu cu una dintre bancile din Romania?
    - Relatia dintre banci si clientii lor se va schimba incet-incet, iar unul dintre factorii care va avea un cuvant de spus in aceasta privinta este mediatorul. Legea 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator a instituit in tara noastra profesia de mediator, care in alte tari functioneaza de multi ani si si-a dovedit eficienta. Activitatea de mediere incepe atunci cand una dintre parti apeleaza la un mediator bancar auto­rizat pentru rezolvarea pe cale amia­bila a unei probleme. Mediatorul isi exercita atributiile cu consim­tamantul si la alegerea partilor, nu desemnat de conducerea unei institutii. In acelasi timp, mediatorul trebuie sa respecte mai multe principii: indepen­denta fata de parti, impartialitatea, neutralitatea si confidentialitatea. O conditie esentiala este ca ambele parti sa accepte medierea, altfel procedura nu se poate derula. La prima vedere, apelarea la un me­dia­tor nu apare ca o solutie cu mari sanse de reusita, tinand cont de infle­xibi­li­tatea ban­cilor din Ro­mania si de tra­ta­mentul aplicat clien­tilor. Situatia are san­se sa se schimbe in­tr-un viitor mai mult sau mai putin inde­par­tat, plecand de la cate­va schim­bari legislative care taie din „aripile” institutiilor de creditare. Astfel, in data 6 decembrie 2009 au intrat in vigoare ultimele modificari facute la Legea 192/2006, privind medierea si organizarea profesiei de mediator, care vin in ajutorul celor care practica aceasta meserie. Cea mai importanta este faptul ca medierea nu se mai poate face decat de persoane autorizate, altfel fapta constituie infractiune. In aceste conditii, bancile nu-si vor putea folosi mediatori proprii sau cu care colabo­reaza pentru rezolvarea problemelor cu clientii. Nici casele de avocatura nu vor mai putea face mediere fara sa se autorizeze. O alta schimbare legislativa care vine in ajutorul clientilor institutiilor de credit este folosirea procedurii de mediere inainte sau in timpul proceselor. In acest caz, fie medierea va fi considerata procedura prealabila inai­ntea deschiderii actiunii in instanta, fie va fi impusa partilor de catre jude­cator. Deocamdata, aceasta modificare legislativa nu este in vigoare, urmand sa devina aplicabila din data de 08.03.2010. Noul Cod de procedura civila, care ar trebui sa intre in vigoare anul acesta, vine la randul sau in sprijinul mediatorilor. Acesta prevede ca insti­tu­tiile de credit nu-si vor mai putea folosi executorii pentru recu­pe­rea dato­riilor si vor trebui sa apeleze la instanta de judecata pentru obtinerea unei sentinte si, ulterior, la un executor jude­catoresc. Cum acest procedeu ar putea fi unul de lunga durata, media­torii se asteapta sa se apeleze la ajutorul lor din ce in ce mai des. Si este de asteptat ca si bancile sa se indrepte catre mediatori, daca avem in vedere ca in Parlament a fost depus proiectul Legii falimen­tului per­sonal care va permite unei persoane sa nu-si plateasca creditul in cazul in care isi declara falimentul. Din pacate, deocamdata acest proiect a fost insa „ingropat” de insta­bi­litatea de pe scena politica.

    - De ce ar trebui ca un client bancar sa apeleze la un mediator si care sunt avantajele procesului de mediere?
    - Folosirea procedurii de mediere implica multe avantaje. In primul rand, fata de un proces, costurile sunt mult mai mici si timpul de solutionare a cazului este redus considerabil. Un proces poate dura ani de zile si clientul nici nu stie daca castiga sau pierde pe cand folosind medierea isi poate rezolva problema la prima sedinta de mediere. Procesul de mediere nu este public, clientul se bucura de confidentialitate, neutralitate si respect din partea mediatorului, fiind lasat sa isi spuna toate parerile si ideile, urmand sa decida in consecinta. In instanta, clientul nu va raspunde decat la intrebarile judecatorului iar daca propune o proba aceasta ii este luata in calcul doar daca vrea judecatorul. In cazul medierii, partile sunt pe picior de egalitate.

    - Care sunt costurile medierii?
    - Apela­rea la un mediator este in folosul tu­turor partilor si presupune costuri mai mici mici decat alte solutii. Politica de onorarii are in vedere mai multe aspecte, cum ar fi natura, noutatea si dificultatea obictului conflictului; importanta intereselor in cauza; timpul acordat de mediator sedintelor de mediere; avantajele si rezultatele obtinute pentru profitul partilor si starea materiala a partilor. Onorariul mediatorului bancar nu va depasi 5 -10% din costurile pe care le presupune un proces, unde sunt incluse taxele de timbru judiciar, onorariul expertilor, avocatilor si/sau executorilor. Omul se poate trezi ca are de platit de 3-4 ori mai mult decat ar avea de recuperat. Onorariul unui mediator bancar este stabilit de la caz la caz. De exemplu, in cazul unui litigiu in care prejudiciul este de cateva mii de lei, onorariul poate fi de 100 de lei sau sub aceasta valoare. In cazul clientilor societati comerciale, in functie de valoarea prejudiciului, timpului acordat, experti etc., onorariul mediatorului poate ajunge si la cateva mii de euro.

    Uniunea Mediatorilor Bancari poate oferi servicii de mediere a urmatoarelor tipuri de conflicte intervenite intre banca si clienti:

     I. CONFLICTE RECLAMATE DE CATRE CLIENTI
    - Dobanzi calculate gresit;
    - Marirea nejustificata a dobanzilor "fixe" pe perioada derularii intregului contract;
    - Comisioane nejustificate;
    - Erori in procesarea tranzactiilor cu carduri;
    - Erori in procesarea tranzactiilor efectuate de clienti prin online banking;
    - Informatii incomplete sau neclare;
    - Operatiuni neautorizate in conturi;
    - Fraude bancare;
    - Inregistrari nejustificate ca rau platnic in cadrul Centralei Riscurilor Bancare si Biroul de Credit;
    - Introducerea in contractele de credit a unor clauze abuzive;
    - Necomunicarea majorarii ratei dobanzii;
    - Modificarea clauzelor conventiei fara consultarea si acordul partilor contractante si neconsemnarea prin act aditional"semnat de ambele parti;
    - Prelucrarea cu intarziere a ordinelor de plata care aduc prejudicii clientilor;
    - Alte conflicte financiare.

    II.CONFLICTE RECLAMATE DE CATRE BANCA
    - Neplata cu rea credinta de catre clientii debitori a datoriilor banesti ori de alta natura, catre banca creditoare;
    - Plata repetata cu intarziere de catre clientii debitori peste data scadenta a datoriei;
    - Restabilirea situatiei anterioare declansarii procedurii insolventei de catre clientii debitori;
    - Refuzul platii nejusustificate din partea clientilor debitori bancii creditoare a dobanzilor si penalitatilor calculate legal;
    - Amenintarea, insultarea, calomnierea sau lovirea de catre clientii debitori a angajatilor bancilor creditoare;
    - Denigrarea bancilor in mass media de catre clienti;
    - Depunerea de reclamatii nejustificate la ANPC si BNR in detrimentul bancilor.

    Nota: Medierea conflictele de la pct.I si II cuprinde atat clienti persoane fizice cat si juridice, fiind aplicabila si relatiilor conflictuale dintre societatile de leasing si clientii acestora.

    III.CONFLICTE INTERVENITE INTRE ANGAJATII BANCILOR DE LA ORICE NIVEL
    - Hartuirea sexuala;
    - Desfacerea fara temei a Contractului Individual de munca;
    - Purtarea abuziva cu subalterni ori lovirea acestora de catre sefi si invers;
    - Conflictul de interese;
    - Neplata unor drepturi banesti angajatilor;
    - Discriminarea angajatilor pe temei de ura, rasa, sex, convingeri religioase, apartenenta politica etc.;
    - Gestiune frauduloasa in forma simpla;
    - Conflicte intervenite intre banci si colaboratorii externi ai acestora (firme de recutare personal, evaluatori, traducatori, translatori, consilieri juridici, avocati si alti specialisti);
    - Orice alte conflicte aparute intre angajatii bancilor sau intre angajat si angajator.

    Nota: Medierea conflictelor de la pct.III este aplicabila si relatiilor conflictuale dintre angajatii societatilor de leasing..

    (Acest articol este furnizat de BankingNews.ro - pentru mai multe stiri bancare click aici)
  •  
  • Nu uitati sa va abonati la newsletter-ul BaniSiAfaceri! Informatii profitabile zi de zi pe adresa dumneavoastra de email! click aici
  •  

  • » Asigurare Auto Online - Comanda acum si ai 10% REDUCERE!
  • Alte stiri:

    Accidentele auto in strainatate si INCENDIILE - cele mai frecvente cauze pentru despagubirile platite de OMNIASIG in prima jumatate a anului

    Patria Partener, platforma de recomandari credite a Patria Bank, este disponibila acum si pentru recomandari persoane fizice

    Romanii au acum o soluție alternativă pentru rezolvarea litigiilor din domeniul bancar

    Raiffeisen Bank inregistreaza un profit net de 491 milioane de lei in 2017

    Directorul General BT, Omer Tetik a fost desemnat Business Leader of The Year de catre Business Review

    1,4 miliarde lei este profitul net BRD in 2017

    ASF colaboreaza cu RAR penttu implementarea a trei proiecte care vizeaza toate autovehiculele din Romania

    2018 vine cu inflatie crescuta si rate mai meri pentru romani

    Banca Transilvania se extinde in Republica Moldova

    Banca Mondiala: Cresterea economica globala a ajuns la nivelul dinaintea crizei

    Bancile active in Marea Britanie incep sa-si mute personalul peste hotare

    Eurostat: Romania are cel mai mare deficit bugetar din UE in trimestrul al doilea

    CryptoRuble, moneda virtuala care urmeaza sa fie lansata de catre rusi

    Leul se apreciaza pana la un nou minim record fata de dolar

    Ministerul Finantelor imprumuta un miliard de lei de la banci

 
 
  • Newsletter
  • Newsletter-ul InfoBancar.ro va prezinta ultimele noutati din domeniul financiar-bancar si detalii despre produsele si serviciile de profil.

  • Vizitatori Online: 1