credius.ro

Firmele de leasing avertizeaza: clientul nu scapa doar daca returneaza masina

29 aprilie 2009

De la jumatatea anului trecut, numarul cazurilor in care clientii returneaza masinile firmelor de leasing, pe motiv ca nu mai pot plati ratele, a crescut exponential. Inapoierea autovehiculelor nu inseamna insa stingerea datoriei fata de firma de leasing. Clientii trebuie sa mai achite in continuare sume ce reprezinta diferenta intre valoarea de piata a masinii si valoarea ratelor restante, precum si alte taxe aferente autovehiculului respectiv, arata reprezentantii companiilor de leasing.

"Executarea silita a unui client care a intarziat cu plata ratelor mai mult de 60 de zile, precum si reposesia bunului din dorinta utilizatorului nu inseamna o rezolvare in totalitate din punct de vedere al stingerii datoriilor clientului catre finantator", a declarat secretarul general al Asociatiei Societatilor Financiare din Romania (ALB), Adriana Ahciarliu, citat de agentia NewsIn.

Oficialul ALB a explicat ca intotdeauna intervine o diferenta negativa intre valoarea de piata a bunului pe care clientul il returneaza si valoarea soldului clientului, care consta in valoarea ratelor restante, precum si alte costuri aferente utilizarii bunului respectiv (taxe, comisioane, asigurari).

"Se observa o crestere a  numarului de autovehicule reposedate, pentru ca piata auto si afacerile transportatorilor au scazut foarte mult in contextul crizei economice. Din punct de vedere al societatilor de leasing, aceasta situatie este evidenta la capitolul intarzieri la plata", a mai spus Ahciarliu.

Potrivit avocatului Madalina Hagima, managing partener la casa de avocatura Ciurtin, Brasoveanu si Asociatii, aproximativ 80-90% din clientii care au returnat bunurile catre firmele de leasing sunt actionati in judecata pentru recuperarea pierderilor suportate, ca urmare a neexecutarii obligatiilor asumate prin contract. Avocatul subliniaza ca simpla aducere a masinii in curtea finantatorului nu reprezinta si stingerea obligatiilor utilizatorului din contractul de leasing.

"Aici se creeaza confuzia. Utilizatorul nu a inchiriat un bun, ci a apelat la o modalitate de finantare a bunului pe care, in cele mai multe cazuri s-a si obligat, inca de la inceput, sa il achizitoneze la sfasitul contractului. Astfel, utilizatorii cred ca au un bun, au platit folosinta lui pentru o anume perioada, si ca returnandu-l, sunt eliberati de orice obligatie. Juiridic, lucrurile insa nu sunt deloc atat de simple", a declarat Madalina Hagima.

Majoritatea contractelor de leasing prevad ca, in caz de reziliere ori de incetare a platii ratelor, se activeaza o indemnizatie de reziliere egala cu valoarea tuturor ratelor si valoarea reziduala pana la finalul contractului de leasing, ceea ce inseamna ca in final utilizatorul va suporta intreaga finantare, arata avocatul Madalina Hagima. Mai mult, reposesia bunului genereaza costuri suplimentare pe care tot clientul, in final, le va suporta.

"Asadar, returnarea bunului ar trebui privita ca ultima solutie pentru opitimizarea costurilor utilizatorilor, mijloacele cele mai avantajoase fiind renegocierea contractului cu finantatorul prin rescadentarea platilor si reesalonarea datoriilor existente sau, in cel mai bun caz, cesiunea contractului catre un alt utilizator", a explicat Hagima.

Sursa: NewsIn

Alte articole

credius.ro
credius.ro
Ooni Koda
© Copyright 2024 InfoBancar

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro