Cozi interminabile la ghiseele bancilor, potentiali clienti neluati in seama, consilieri nervosi si totdeauna ocupati... Acesta este tabloul comun al celor mai multe sucursale de banci comerciale din tara noastra. - Un studiu realizat de Economist Inteligent Unit si sponsorizat de SAP, una dintre cele mai mari companii ce furnizeaza solutii software pentru banci, releva faptul ca bancherii pierd prea mult timp cu activitatea de administrare si analiza in detrimentul consilierii clientilor si vanzarii produselor.
Analiza prezentata de Richard Lowrie, director banking strategy SAP, vine practic sa puna degetul pe rana intr-un moment in care bancile din Romania vor sa scape de practicile invechite si sa modernizeze activitatea agentiilor, adoptand solutii informatice de ultima generatie.
Richard Lowrie a facut si o caracterizare a sistemului bancar de pe malurile Dambovitei, evidentiind potentialul de dezvoltare, sustinut in primul rand de gradul “imens” (30%) de ne-bancarizare a populatiei. Reprezentantul SAP considera ca obiceiul romanilor de a cauta produse ieftine a adus la o competitivitate crescuta intre banci. In opinia sa, principala problema a bancilor romanesti o constituie complexitatea operatiunilor desfasurate intr-o sucursala, fiind necesara o simplificare a activitatii bancherilor prin implementarea unor solutii informatice adecvate. Studiul SAP, realizat in peste 70 de banci din toata lumea, arata ca angajatii institutiilor bancare se plang ca lucrul cu soft-urile bancii le ocupa prea mult timp, in vreme ce timpul acordat abordarii directe a clientului este prea redus.
Peste 70% din bancherii chestionati considera ca dezvoltarea retelei IT va avea cel mai mare impact asupra relatiilor cu clientii si serviciile oferite acestora. Speram ca momentele foarte neplacute atat pentru client, cat si pentru angajatul bancii, precum acela in care clientul discuta cu un consilier bancar in timp ce acesta “butoneaza” ceva la calculator, vor deveni din ce in ce mai rare. Eliminarea timpilor morti care apar in momentul utilizarii componentelor sistemului IT de catre angajatii bancii (blocarea soft-ului, a computerului, timp de procesare a datelor indelungat, etc) va imbunatati relatia dintre clienti si banca.
Studiul realizat de Economist Inteligent Unit arata ca majoritatea bancilor analizate prevad o dezvoltare pe toate segmentele de activitate in urmatorii 3 ani. Evolutia anticipata de cele doua banci din Romania care au fost analizate depaseste multe dintre previziunile facute de bancherii din institutiile luate in calcul. Prognozele realizate de una dintre acestea in privinta evolutiei activitatilor pe urmatorii 3 ani "iese" din grafic, fiind de departe cea mai optimista dezvoltare asteptata de catre o banca.
“Activitatea de back-office este o problema in Romania”, a declarat Richard Lowrie. Dezvoltarea sistemelor informatice din banci va duce la reducerea volumului acestei activitati, ceea ce va permite orientarea cu preponderenta catre client si nevoile acestuia. De asemenea, va determina reducerea costurilor si o crestere a eficientei muncii.
Una dintre bancile romanesti care are poate cea mai mare nevoie de o dezvoltare imediata pe partea de IT este cea mai batrana si imbatranita banca romaneasca, CEC. Vicepresedintele bancii,Vasile Ifrim, sustine ca schimbarea tehnologiei este cea mai importanta directie avuta in vedere in procesul de restructurare a bancii. Banca a inceput implementarea sistemului informatic in iulie 2005, ajungand la ora actuala la aproape 1.200 de unitati informatizate. Oficialul CEC a aratat ca dezvoltarea partii de IT a bancii a dus la reducerea cu 800 de angajati a departamentelor de contabilitate din sucursalele si agentiile bancii. “Competitia bancara implica un sistem informatic si de comunicare foarte bine pus la punct”, a subliniat Vasile Ifrim.
Daca adoptarea unor solutii IT presupune pasi bine definiti, de la cumpararea sistemelor informatice si pana la implementarea lor, acest proces de restructurare si dezvoltare devine mult mai dificil cand vine vorba de angajati, de schimbarea mentalitatii acestora, putin cam invechita. “Este greu ca un angajat care a lucrat toata viata cu mijloace clasice, cu hartie si creion, sa se schimbe si sa lucreze pe computer”, afirma vicepresedintele CEC.
Bogdan Popescu
[email protected]
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro