Directorul general al BCR Leasing, Claudiu Emanuil Stanescu, este de parere ca piata de leasing a reflectat fidel declinul temporar al unei economii emergente, cu mecanisme inca fragile. "Zonele de declin accentuat au fost chiar cele care inregistrau an de an cresteri importante: industria auto, constructiile si imobiliarul", subliniaza Claudiu Stanescu. Domnia sa considera ca anul 2010 se prefigureaza a fi la fel de dificil ca 2009, anticipand ca nivelul pietei de leasing in 2010 se va situa sub nivelul inregistrat in anul 2005. De asemenea, directorul general al BCR Leasing se asteapta ca, in acest an, leasingul pentru masinile second-hand sa devina unul dintre cele mai solicitate si utilizate produse de profil. Despre alte opinii exprimate de Claudiu Stanescu cititi in cadrul interviului acordat publicatiei BankingNews.
- 2009 a consemnat pentru piata de leasing din Romania cea mai mare scadere din istorie: -74%. Cum poate fi caracterizat 2009 dincolo de cifrele dezastruoase?
- Dincolo de cifre, 2009 a fost o lectie de economie reala care a schimbat paradigma leasingului in Romania. Companiile de leasing au trecut brusc de la cresteri anuale de doua cifre la scaderi la fel de importante, de la centrarea pe vanzari si cota de piata, la centrarea pe managementul portofoliului, implicand diminuarea „la sange” a cheltuielilor, estimarea foarte atenta a riscului, colectarea debitelor, reposesii si remarketing. Si utilizatorul serviciilor de leasing a fost obligat sa treaca de la mentalitatea consumerista, prea putin corelata cu cash flow-ul, la strategii de mentinere si, in unele cazuri, de supravietuire pe timp de criza.
Piata de leasing a reflectat fidel declinul temporar al unei economii emergente, cu mecanisme inca fragile. Zonele de declin accentuat au fost chiar cele care inregistrau an de an cresteri importante: industria auto, constructiile si imobiliarul. La nivel global, se estimeaza o diminuare cu circa 76% a leasingului auto, cu 77% a leasingului pentru echipamente si cu circa 40% a leasingului imobiliar. In aceste conditii, toate companiile de leasing au avut performante modeste in privinta volumului contractelor noi, altele au preferat doar sa isi conserve portofoliul de contracte existent, altele au atins un echilibru intre cele trei mari segmente de produse, prin diminuarea volumelor pe segmentul auto. Insa toate au fost obligate sa faca fata degradarii comportamentului de plata al clientilor lor, cresterii nivelului provizioanelor, si, nu in ultimul rand, „reasezarii” legislatiei cu privire la taxa de poluare si executarea silita. In ultimele 12 luni, intensificarea activitatii de revanzare a insemnat pentru firmele de leasing alocarea de resurse materiale si umane semnificative, cele mai afectate fiind companiile de profil subsidiare ale bancilor sau cele independente. Avantajul detinut de companiile captive a fost reprezentat de accesul acestora la know-how-ul si infrastructura existenta in cadrul grupurilor din care acestea fac parte si, ma refer aici, la spatiile de depozitare, la existenta service-urilor specializate sau chiar a unor entitati/ forte de vanzare specializate in comercializarea autovehiculelor second hand.
- Cum va fi anul 2010 pentru societatile de leasing din Romania?
- 2010 se prefigureaza a fi la fel de dificil ca 2009, cu mentiunea ca societatile de leasing au invatat ceva din noile reguli ale economiei, in conditiile crizei globale. Cei optimisti pot spera la o mentinere sau usoara crestere a pietei, fundamentata, in principal, pe incercarea timida de solutionare a unor probleme foarte vechi ale economiei romanesti, cu referire directa la problemele de infrastructura, mediu si chiar agricultura. Si in aceste conditii, optimiste, cred ca nivelul pietei de leasing in 2010 se va situa sub nivelul inregistrat in anul 2005. Personal, consider ca 2010 va fi un an stimulativ si incitant in privinta efortului de a mentine indicatorii de performanta in trendul stabilit. Companiile care vor reusi sa il parcurga asa cum si-au propus, vor fi trecut testul crizei.
- Care va fi produsul vedeta al anului 2010 pe piata de leasing?
- Statutul de “vedeta” implica o componenta dinamica, asociata unei piete in crestere. Sa speram ca, la finele anului care abia a inceput, vom putea atribui just acest termen macar unuia dintre produsele de leasing. In conditiile actuale, determinate atat de existenta unei supraoferte de autovehicule second-hand, dar si a (re)introducerii taxei de poluare, leasingul pentru aceste tipuri de bunuri second-hand va putea deveni un produs solicitat si utilizat. Totusi, cred ca la nivel global, vom discuta doar de un volum modest al cererii pe toate segmentele de leasing.
- Va asteptati la un proces de restrangere si/sau restructurare a activitatii unor societati de profil din Romania?
- Incepand cu 2009, piata de leasing si-a modificat deja configuratia. Au avut loc transformari atat in interiorul companiilor de leasing cat si la nivel macro. La nivelul companiilor de leasing am asistat la modificari ale strategiilor de business, in sensul luarii de masuri pentru asigurarea sustenabilitatii afacerii, concentrarii pe clientii actuali, pe activitati de colectare debite, remarketing, recapitalizare si curatare portofolii. Vorbim de asemenea despre modificari ale configuratiei portofoliului ca urmare a modificarii configuratiei cererii. La nivel macro, se constata deja repozitionari ale unora dintre jucatorii din top 10.
- Care sunt prioritatile, obiectivele si tintele BCR Leasing pentru 2010?
- Si in 2010, BCR Leasing IFN va incerca sa ramana un ofertant competitiv pe toate segmentele care au consacrat leasingul. Compania se va orienta catre proiecte viabile, ce implica firme cu istoric de afaceri stabil si potential de crestere, dar si cu dovezi de asumare a unor masuri de restructurare si ajustare la noile conditii. Vom continua sa manifestam flexibilitate, deschidere si sprijin fata de partenerii nostri de afaceri, bazat pe intensificarea dialogului cu clientii, pe intelegerea nevoilor lor de dezvoltare si gasirea de solutii, in conditiile mentinerii standardelor de prudentialitate si profitabilitate asumate de BCR LEASING IFN. In actuala conjuctura economica-financiara, reperele noastre vor ramane: gestionarea corespunzatoare a portofoliului de clienti, adoptarea unui management al riscurilor corelat cu conditiile economice actuale, gestionarea corespunzatoare a parcului de bunuri recuperate, din perspectiva asigurarii lichidizarii acestuia cu cele mai mici daune si, per ansamblu, o politica de reducere a costurilor, constructiva si consecventa. Mizam, in continuare, pe leasingul auto, care se va “dezgheta” odata cu dezghetarea consumului sau cu demararea unor proiecte publice de anvergura.
- Ce asteapta BCR Leasing de la 2010?
- In piata de leasing, criza a marcat un hiatus pe care nu il vom putea parcurge in cateva luni, ci, probabil, in 2 sau 3 ani. Daca insa tinem seama de semnalele timide dar pozitive de redresare, aparute in unele economii europene, nu putem decat sa speram ca, dupa un anumit decalaj in timp, acestea sa devina vizibile si la noi. Prin urmare, ne dorim adoptarea de masuri care sa vizeze deblocarea treptata a economiei, in ansamblu: deblocarea pietei constructiilor prin initierea unor proiecte de imbunatatire a infrastructurii, stimularea intreprinzatorilor din agricultura, comert, turism etc., plata datoriilor catre/de catre stat, o fiscalitate suportabila, oferirea de facilitati mai mari pentru intreprinzatorii din domeniul productiei de bunuri, etc.
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro