Numarul utilizatorilor de instrumente de plata cu acces la distanta, cum ar fi solutiile de Internet-Banking, s-a dublat in anul 2005. Bancherii estimeaza pentru viitorul apropiat o explozie a cererii. - Ei mizeaza pe simplitatea, comoditatea si costurile foarte scazute ale acestor aplicatii. Geo Bravo - director adjunct Directia Monetica si Canale de Distributie din BRD, considera ca in curand peste 10 la suta din clientii bancilor vor folosi un asemenea instrument de plata... -
Potrivit datelor furnizate de Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiilor (MCTI), la sfarsitul anului trecut erau inregistrati peste 100.000 de utilizatori de astfel de solutii, iar pe intregul an s-au inregistrat 11.144.494 tranzactii, valoare acestora fiind de 65 de miliarde de euro. Suma este foarte mare si te-ar putea duce cu gandul ca tot romanul efectueaza plati de la distanta. Insa lucrurile nu stau chiar asa, deoarece aceasta valoare cuprinde si sumele transferate intre conturile apartinand aceluiasi client.
“Fata de intregul an 2004, cresterea numarului de tranzactii a fost de 42,5%, iar a valorii tranzatiilor exprimate in echivalent euro de 83,8%.”, afirma Ministrul Comunicatiilor, Zsolt Nagy.
Specialistii cred in succesul acestor servicii
In privinta evolutiilor viitoare ale serviciilor de plata cu acces la distanta, specialistii prevad ca peste 10% din clientii unei banci vor utiliza astfel de instrumente. "Daca acum cativa ani se spunea ca 1-2 procente dintre clientii unei banci utilizeaza servicii de banca la distanta, credem ca acest procent va ajunge si depasi 10% intr-un timp foarte scurt", declara pentru BankingNews Geo Bravo, director adjunct Directia Monetica si Canale de Distributie din BRD.
Instrumentele de plata cu acces la distanta cuprind solutii de tip Internet-Banking, home banking si mobile-banking. Potrivit MCTI, 25 de banci din Romania sunt avizate sa ofera astfel de servicii, numarul acestora ridicandu-se la 34. Internet-bankingul se bazeaza pe o aplicatie Internet si sistemul informatic al bancii, in timp ce home-bankingul are la baza un soft al bancii instalat la sediul clientului.
Majoritatea serviciilor oferite de bancile romanesti sunt de tipul Internet-banking. Aplicatiile mobile-banking – ce au ca suport telefonul mobil sau PDA-uri si se bazeaza pe servicii oferite de un operator de telefonie - sunt mai putin intalnite in Romania, numai 3 banci avand avize pentru furnizarea de astfel de servicii. BankingNews a realizat o analiza a aplicatiilor de tip Internet-banking oferite de bancile romanesti, pe care o puteti vizualiza aici.
Peste 15.000 de utilizatori pentru BRD-Net
Una dintre bancile cele mai importante care ofera Internet-banking clientilor, BRD, a inregistrat la sfarsitul lui 2005 peste 15.000 de utilizatori la serviciul BRD-Net si o suma a transferurilor pe tot anul de 100 milioane RON (aproximativ 28 milioane de euro).
Internet-bankingul s-a impus printre utilizatorii de instrumente de plata cu acces la distanta prin simplitate, comoditate, costuri foarte scazute si accesul la o gama foarte larga de operatiuni disponibile. Dupa cum ne-a declarat oficialul BRD, prin acest serviciu poti sa consulti soldurile conturilor curente si a conturilor de depozit, sa vizualizezi extrasele de cont ori de cate ori este nevoie si sa efectuezi transferuri intre conturile proprii, indiferent de valuta. Mai mult se pot realiza transferuri si plati catre prieteni, cunostinte, parteneri de afaceri si furnizori de utilitati.
Principalii utilizatori ai serviciului BRD-Net sunt persoanele fizice, insa este foarte utili si pentru persoanele fizice autorizate si cele juridice, in special pentru IMM-uri. La sfarsitul 2005, aproximativ 10% din utilizatorii BRD-NET erau persoane fizice autorizate sau persoane juridice. "La sfarsitul lui 2005, aproximativ 10% din utilizatorii BRD-Net erau persoane fizice autorizate sau persoane juridice", declara Geo Bravo. BRD are si un serviciu dedicat persoanelor juridice, MultiX, un serviciu de cash-management de tip home-banking.
Opinia utilizatorului de Internet-banking
Am incercat sa aflam de la potentialul client de Internet-banking Geo Bravo daca foloseste sau nu acest serviciu: "Fiind o persoana foarte ocupata, va pot spune ca in momentul de fata imi realizez majoritatea operatiunilor prin Internet. Imi depun economiile in conturi dedicate utilizand BRD-NET, schimb valuta, imi alimentez contul ce are card atasat. De asemenea, luna de luna realizez prin intermediul BRD-NET plati catre majoritatea furnizorilor de utilitati, fara a mai fi necesar sa ma deplasez la ghiseele acestora".
Bogdan Popescu
[email protected]
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro