La 31.03.2013, piata de leasing financiar din Romania a inregistrat un volum total nou finantat in valoare de 243 milioane Euro, in scadere cu 12% fata de aceeasi perioada a anului 2012.
Un motiv obiectiv care a afectat negativ si direct finantarea pietei de leasing in domeniul vehiculelor il constituie instituirea timbrului de mediu in baza O.U.G. 9/2013. Impunerea unei proceduri birocratice prin textul OUG 9/2013, ce nu poate fi aplicata tehnic de catre ANAF in colectarea timbrului de mediu, a determinat blocarea inmatricularii unui numar de 1300 de vehicule rulate finantate in leasing (financiar si operational) in valoare estimata de 14 milioane Euro de la data instituirii timbrului de mediu pana in prezent.
Dincolo de blocajul activitatii societatilor de leasing mentionam faptul ca agentii economici care au achizitionat in sistem leasing aceste vehicule sunt in incapacitatea de a utiliza in activitatea lor economica zilnica aceste flote si suporta in mod direct impactul economic negativ al unei birocratii neadaptate realitatii si necesarului economiei reale.
Finantarile acordate in trimestrul 1 al anului 2013 s-au indreptat catre diverse domenii, cel al mijloacelor de transport ramanand in continuare cu o pondere majoritara de 71% (173 milioane Euro) in comparatie cu finantarea echipamentelor in pondere de 25% (61 milioane Euro) si a sectorului imobiliar cu o pondere de 4% (9 milioane Euro).
În domeniul finantarii mijloacelor de transport se observa pastrarea unui interes constant al pietei in finantarea majoritara a autoturismelor (61%) urmata de finantarea vehiculelor comerciale grele (peste 3,5 tone - 25% ) si a vehiculelor comerciale usoare (sub 3,5 tone - 14%).
In contextul economic si politic al anului 2013 finantarea echipamentelor agricole este in crestere de la 16% la 17% in trend similar cu finantarea echipamentelor destinate industriei de prelucrare a lemnului (crestere de la 5% la 6%). Finantarea tehnologiei din domeniul energiei a atins o cota remarcabila de 24%. In acelasi context mentionat, ponderea finantarii altor sectoare industriale este in scadere dupa cum urmeaza: sectorului constructiilor de la 25% la 18%, domeniul industriei metalurgice de la 18% la 7%, linii tehnologice ale industriei alimentare de la 8% la 2%. Finantarea celorlalte sectoare ale economiei pastreaza o pondere relativ constanta (4-5% industria IT, 4% echipamentele medicale), precum si alte domenii.
Finantarea sectorului imobiliar nu a depasit minimul istoric din 2012 fiind astfel in concordanta cu contextul general al pietei imobiliare din Romania.
Clientii persoane juridice au atras cea mai mare pondere (95%) din totalul finantarilor, urmati de persoanele fizice (4%) si de sectorul public (1%). Durata de finantare cea mai des intalnita este de 4-5 ani (27%) urmata de 3-4 ani (23%), 2-3 ani (21%), 5-7 ani (9%), 1-2 ani (10%), 1 an (5%) si 7-15 ani (5%). Aceasta ultima perioada este caracteristica finantarii sectorului imobiliar.
Portofoliul total al pietei de leasing la martie 2013 este de 2.639 milioane Euro din care companiile membre ALB detin 2.271 milioane Euro (86%), iar companiile neafiliate 368 milioane Euro (14%). Cea mai mare cota de piata este inregistrata de sectorul companiilor subsidiare ale bancilor, cu 71% din total, urmat de sectorul companiilor captive producatorilor cu 19% si de sectorul companiilor independente, cu 10%.
Valoarea bunurilor aflate in procedura de reposesie se ridica la nivelul de 9% din portofoliul total al membrilor ALB.
ALB reprezinta 86% din piata de leasing financiar din Romania.
ALB este membra a Federatiei Europene a Asociatiilor Societatilor de Leasing – Leaseurope si coordoneaza Grupul de lucru CEE al Leaseurope prin Secretarul General.
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro